Naukowcy odkryli nowy rodzaj hipernowej w Drodze Mlecznej

Naukowcy odkryli rzadką, gigantyczną eksplozję gwiezdną, która prawdopodobnie powstała mniej niż miliard lat po Wielkim Wybuchu.

Eksplozja ta znana jako „hipernowa magneto-rotacyjna”, była około 10 razy jaśniejsza i bardziej energetyczna niż typowa supernowa.

Eta Carinae, kandydatka na przyszłą hipernową

Gwiazdy, które wybuchają w ten sposób, muszą być masywne (dziesiątki razy większe od Słońca), szybko się obracać i zawierać silne pole magnetyczne.

Kiedy taka gwiazda umiera, gaśnie z niezwykle potężnym hukiem – zapada się w gęstą, energetyczną łuskę, która łączy proste pierwiastki gwiazdy prekursora w „zupę” coraz cięższego materiału, główny autor badania David Yong, astronom z Australian National University w Canberze, powiedział w oświadczeniu.

Gwiazda o nazwie SMSS J200322.54-114203.3 (ale nazwijmy ją w skrócie J2) i znajdująca się około 7500 lat świetlnych od Słońca w halo Drogi Mlecznej powstała około 13 miliardów lat temu, czyli mniej niż 800 milionów lat po narodzinach wszechświata.

Droga Mleczna

W swoich nowych badaniach naukowcy dokładnie przeanalizowali skład chemiczny gwiazdy na podstawie długości fal emitowanego przez nią światła używając specjalnych instrumentów na Gigantycznym Teleskopie Magellana na pustyni Atakama w Chile. Odkryli, że w przeciwieństwie do większości innych znanych gwiazd datowanych na tę wczesną erę, J2 zawiera niezwykle małe ilości żelaza, a jednocześnie może pochwalić się niezwykle dużą ilością cięższych pierwiastków, takich jak cynk, uran i europ.

Fuzje między gwiazdami neutronowymi mogą wyjaśnić obecność tych ciężkich pierwiastków w podobnych gwiazdach z wczesnego Wszechświata — jednak naukowcy powiedzieli, że J2 zawiera tak wiele „dodatkowych” ciężkich pierwiastków, że nawet teoria łączenia gwiazd neutronowych nie pasuje.

Pulsar w Mgławicy Kraba

Według autorów jedynym wytłumaczeniem dla wszystkich super ciężkich pierwiastków jest bardzo potężna eksplozja — hipernowa wzmocniona szybkim obrotem i silnym polem magnetycznym.

„Teraz znajdujemy dowody obserwacyjne po raz pierwszy bezpośrednio wskazujące, że istniał inny rodzaj hipernowej wytwarzającej wszystkie stabilne pierwiastki w układzie okresowym jednocześnie” – współautor badania Chiaki Kobayashi powiedział w oświadczeniu.

Exit mobile version